۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۵۷۳۷۴۷
صالحی:

پاسداری از هویت‌ جامعه کارکرد اصلی رسانه است| خبرنگار قلب تپنده جامعه است

وزیر فرهنگ و ارشاد خبرنگار را قلب تپنده جامعه دانست و با اشاره به کارکردهای رسانه گفت: یکی از اصلی‌ترین کارکردهای رسانه حفاظت و پاسداری از هویت‌ها است.
سخنرانی سید عباس صالحی وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز(۱۶مردادماه) در چهارمین جشنواره تجلیل از خبرنگاران برتر رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی در حوزه ایثار و شهادت که در حوزه هنری برگزار شد، با اشاره به اینکه روز خبرنگار روز حیات تپنده جامعه است، اظهار داشت: امروز ما شاهد کارکردهای مختلفی برای رسانه هستیم که یکی از این کارکردها موضوع انتقال اطلاعات، تعامل اجتماعی و معرفی خدمات تفریحی و فراغت است.

وی ادامه داد: در میان همه کارکردهای رسانه عمدترین کارکرد هویت‌یابی است، چناچه جامعه‌ای از منظر هویتی در معرض خطر قرار گیرد به سمت فرسایش سوق پیدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در رابطه با هویت‌یابی سه مولفه مهم را باید در نظر گرفت، این سه مولفه به ترتیب هویت‌های ملی، دینی و جمعی است، امروز دشمن در تلاش است به این سه مولفه ضربه بزند و سعی دارند این سه مولفه را مورد هجمه و تهدید قرار دهد.

صالحی یادآور شد: با این وجود اگر ما نسبت به این سه مولفه بی تفاوت باشیم و این مولفه ها دچار فرسایش شوند خطر آن کمتر از تهدید سرزمین انسانی نخواهد بود، بنابراین یکی از اصلی‌ترین کارکردهای رسانه حفاظت و پاسداری از هویت‌ها است.

وی افزود: برای پوشش این سه هویت ما فرهنگ احسان، ایثار و شهادت را داریم که کانون هویت‌ها را تشکیل داده‌اند، اگر امروز کشور ما بروی پای خود ایستاده است  باید به سه مولفه‌ فرهنگ احسان، ایثار و شهادت دقت کرد زیرا کشور ما در اقلیم پرخطر و در چهار راه هجوم دشمنان قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: رزمندگان ما هشت سال در صحنه های نبرد با دشمنان از خود ایثار را به نمایش گذاشتند، ایثاری که در آینده آن برای ما نمادهای پرافتخار و زرین را رقم زد و همین ایثار و روحیه حافظ کشور ما شد.

صالحی خاطرنشان کرد: باوجود این روحیه ایثار و شهادت باید گفت که هرکدام از رزمندگان دفاع مقدس یک اسطوره به شمار می‌آیند، این موضوع در بخش هویت دینی و جمعی هم به همین شکل است، به عبارتی دیگر سه مفهوم یاد شده کانون تفکر دینی و هنجارهای مذهبی ما را تشکیل داده‌اند.

وی در پایان گفت: متاسفانه امروز هویت‌های جمعی ما به شدت در معرض فردگرایی، لذت‌گرایی، خودبزرگ‌بینی و منفعت‌گرایی قرار گرفته است و در اینجا نقش رسانه مهم است زیرا آنها می‌توانند با صیانت و معرفی مولفه‌های احسان، نیکوکاری و فداکاری که در ذیل فرهنگ ایثار و شهادت قرار دارد به اشکال مختلف از جامعه محافظت کنند./816/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات